BigFlatview – Shane Badman

Folytatva interjú sorozatunkat, a már Magyarországon is többször megforduló ausztrál flatlandes jóember, Shane Badman kerül terítékre, aki a felépülése alatt osztja meg velünk gondolatait.

Hirdetés

To continue with interviews, our next is the australian flatlander, who already lived in Hungary as well. Shane took the time to answer the questions, and he heals himself for the big sessions again! English text downunder!

Interjú Shane Badmannel

Név: Shane Badman
Életkor: 31
Lakhely: Adelaide, Ausztrália
Flatlandes évek száma: ’94 óta van BMX-em, streetel kezdtem, 2000 óta hardcore flatland
Kérlek mondd el, miért kezdtél el flatlandezni? Milyenek voltak a körülmények?
Mint ahogy sok korombeli bicóst, úgy engem is a Rad című film fogott meg. A különböző talajos trükkök inspiráltak. Akkor még nem tudtam, hogy ezt flatland-nek hívják, úgy ismertem mint freestyle BMX. Egy ausztrál kisvárosban éltem akkoriban (1994), még mielőtt az internet elterjedt volna, szóval esélyem sem volt tájékozódni. Míg végül szerváltam BMX Plus és Ride BMX magazint.
Egyik amcsi Ride-ban láttam egy videóreklámot, ausztrál arcok bicóztak benne, mint pl. Clint Millar. Kissrácként írtam neki, hogy szeretnék egy példányt a videóból, bemutattam magam, mint egy új bicóst, és hogy szeretnék trükköket tanulni. Küldött is egyet, és visszaírt egy csokor segítő tanácsot a trükkökhöz, amit akkoriban gyakoroltam. Onnantól levelezni kezdtünk, egészen addig, amíg 6-7 év után találkoztunk az ausztrál X-Games-en. Szóval Clint Millar volt az, aki segített nekem az elején. A legdurvább, hogy most az Ő csapatában vagyok, a Colony BMX-nél. Ennél jobb sztorit nem lehetne írni!
Az elején nem ismertem a trükköket, így azokat sajátítottam el, amiket a Rad-ban láttam. Később, mikor Clint videóját megkaptam, tanultam hitchhikert, nehezebb trükköket, és kombinációkat. Tehát az „új” flatland összefonódott a 80’-as évek Rad trükkjeivel. Nem nagyon értettem azt sem, milyen különböző fajtái vannak a BMX-nek, szóval mindent nyomattam. Nem voltak skateparkok, streeteltem és flatlandeztem.
A kezdeti motivációm (ami azóta is változatlan) az volt, hogy imádtam bicajozni és trükközni. Ennyire egyszerű. Évekig egyedül gyakoroltam, közösség nélkül, nem voltak más BMX-es barátaim (Clintet kivéve). Teljesen el voltam szigetelve, nem azért, mert én így akartam, hanem mert nem voltam más bicós, és internet sem. Millió más dolog van az életemben, de a biciklizés a legőszintébb szenvedélyem.
Mit jelentett a flatland életstílus régebben és most?
1994 és 2000 között nem tudtam semmit a flatland életstílusról. Nem sok bicóssal találkoztam vagy láttam, kivéve Clint Millart a Prody videókban. Volt egy „másik életem”, sulival, más sporttal, és minden megmaradt időmben BMX-eztem. Street és flatland vegyesen.
Manapság a flatland életstílus számomra majdnem ugyanez maradt. Bicózom a trükkökért és azért a tényért mert imádom. Teljesen boldog vagyok, ha egyedül gyakorolhatok, vagy másokkal, és valójában a legjobb flatlandes barátaim nem is Ausztráliában élnek, inkább Európában, ahol sokáig éltem.
Megélsz a flatlandből, vagy van „normál” munkád is mellette?
Mikor fiatalabb voltam, sosem gondoltam erre, hogy akár megélhetnék a flatlandből, hacsak nem leszek versenyző, ami annyira nem érdekelt. Nem is tudtam, hogy a freestyle BMX egyáltalán sport! Mivel a hagyományos utat követtem, köépiskola után továbbtanultam és megszereztem a közgázos diplomám. Ezután felépítettem a karrierem a BMX-ezést kizárva, aminek nagyon örülök, mert ez így nem gyakorol semmilyen nyomást sem a biciklizésemre, szóval tisztán a sport iránti szeretetből csinálhatom.
Vannak saját tervezésű alkatrészeid, esetleg tervezel valamit?
Igen, a Colony Cube váz, és a Colony Cube kormány illetve villa. Colony nagyon jól bánt velem az évek alatt, és mindig meghallgattak, ha volt egy-egy ötletem, szóval mindig volt egy csomó projekt futóban. Majd idővel kiderül minden!
Úgy tudom, Te vezeted a Newcircle internetes áruházat, hogy megy?
Vezetni a Newcircle-t egy olyan dolog volt, amit mindig is meg akartam csinálni. Mikor tudtam, hogy eljött az idő, a bicós karrierem egy olyan pontjára értem, mikor jó szponzorok álltak/állnak mögöttem, sok kapcsolatot alakítottam ki, így volt esély a működésre.
Egy jóbaráttal indítottuk be, majd mikor már működött, felvásároltam a részét. Alapvetően én csinálok mindent, rendelés, kiküldés, raktározás, szponzoráció, Shintaro Misawa ellátása (alkatrészekkel), szóval mindent. Ez egy olyan dolog, ami rengeteg időmet és energiámat elviszi, de ugyanakkor egy jó lehetőség, hogy segítsem az ausztrál szcénát.
Összehozott a következő generációval, és a régiekkel, akik visszatérnek.
Komoly sportmúltad van, és többször le is sérültél. Hogyan kerültél vissza a körforgásba?
Mindig komolyan vettem azt a sportot, amit aktuálisan csináltam. Egészen fiatalon golfoztam, de mivel nem tudtam elég időt szentelni rá, abbahagytam. A rögbiligában is játszottam, komoly szinten, itt sérültem meg életemben először súlyosabban. 17-18 éves lehetettem, és elszakadt mindkét ínszalag a térdemben. Egy évig tartott, mire újra helyrejöttem. Ezalatt az idő alatt minden időmet arra szántam, hogy helyrejöjjek, meg kellett tanulnom újra járni, majd futni és bicózni. Minden nap sétáltam, futottam, úsztam és kondiztam, és megszállottja lettem. Bicózni akartam, és nem hagytam, hogy bármi is megállítson! Haha!
Mikor újra BMXezni kezdtem, minden trükkömet újra meg kellett tanulnom. Ekkor kezdtem el egyre inkább a flatlandre fókuszálni a street helyett.
2011-ben volt egy könyökműtétem, de szerencsére ez nem volt annyira komoly, mint a térdemmel. A sok esés, edzés és terhelés miatt kicsit helyre kellett rázni ezt a részt a testemben. Kb. 6-9 hónapba fog telni, mire megint bicózhatok, most pedig igyekszem rehabilitálódni.
Hogyan tartod karban a tested? Figyelsz az étkezésre, edzésre, stb.?
Természetemből adódóan nyughatatlan ember vagyok, rengeteg energiával, szóval mindig csinálni akarok valamit. Aktívnak maradni sosem volt probléma, viszont idővel megtanultam, hogy kell figyelnem dolgokra. A sérülések lassabban gyógyulnak, figyelned kell, mit eszel, mert könnyebben elhízol, haha. Gyakran eszem, de kis adagokban, így jön be. Általában 200-300km-t tekerek országúton, szóval sokat eszem, hogy pótoljam az energiát.
Az erőnléti állapotom alapvetően a biciklizésből jön, nem járok edzőterembe. Célom, hogy könnyebb legyen, ne pedig nehezebb. Nyújtok biciklizés előtt és után is, és sok vizet iszom.
A sok egészséges kaja mellett persze mást is eszem. Aki már töltött el időt vele tudja, hogy bármilyen süteményt vagy tésztát beburkolok (a lángos a kedvencem, és itt Ausztráliában is hozzájutok, háhá!), gyorskaja is becsúszik. Nem dohányzom és a műtétem miatt alkoholt sem ihattam, szóval ha meg akarok enni valamit, akkor azt meg is fogom!
Van más hobbid is a flatlanden kívül?
BMX és flatland kiteszi életem legnagyobb részét, de azért van pár dolog, amivel szeretek időt eltölteni. Az évek alatt, igazán Svédországban kaptam rá az országúti biciklizésre. Imádok baromi gyorsan menni, róni a kilómétereket!
Szeretek amúgy túrázni és a természetben járni-kelni. Az utazás ennek elengedhetetlen része, legyek akár Ausztráliában vagy bárhol máshol, ilyenre mindig kapható vagyok. Sziklát is szoktam mászni, de most a kezem miatt nem lehet.
Ha mondanál pár szót egy kezdőnek…
Élvezd amit csinálsz. Ne hallgass a rossz arcokra, kik belédmagyarázzák, milyen trükköket kéne csinálnod, hogy milyen alkatrészeket használj, hogyan öltözz. Bicózz magadért, vállald fel magad és dönts önállóan minden területen.
Mit gondolsz a mai flatlandről?
Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy ennyire embert ismertem meg a flatland miatt. Mikor sokáig Európában éltem, mai napig ezt tartom a „flatland-otthonomnak”. Sok jó közösség van, rengeteg jó bicós és ember, akik mindig motiváltak!
Sok vélemény van a flatlandről. 2011-ben előjött a régi dolog a versenyek és a pontozás terén, és megjelent a „hogyan éljek meg a flatlandből” kérdése is.
A flatland összetett. Sok bicós van, más országokban, különböző stílusokkal. Örülök, hogy a közösségi és információs oldalak, mint a Facebook, Global-Flat, és Flatmatters működnek mert nagyon egyszerű így megtudni, mi is a helyzet a világban. Mikor elkezdtem, nem volt még ilyen, szóval nagyon király, hogy a világon bárhol egy bicós beadja a legdurvább kombót a világon, lefilmezi, feltölti és az egész világ láthatja 10 percen belül!
Milyen jó már!
Köszönetek:
Óriási nagy köszönet Clint Millarnak a Colony BMXnél, nem csak azért mert király szponzor, hanem mert jó barát is. Barátnőmnek, Ninának és szüleimnek is megköszönném a sok támogatást.
Péntek Andrásnak és Szilágyi Marcinak is az OG Bike-tól, mindenért és Attilának, hogy összehoztuk az interjút!
Remélem 2012-ben visszatérek Magyarországra! Koszi!

Full Bikecheck please:

Frame: my signature Colony Cube 18”
Forks: Colony Cube
Stem: Colony TLD
Headset: Colony Headset
Bars: Colony Cube
Front Wheel: Colony complete front wheel (Colony Contour rim laced to a Colony Clone front hub)
Tyres: Odyssey Frequency G 1.75” K-Lyte
Brakes: Odyssey EVO II
Levers: Colony Transformer Levers
Grips: Generic automotive O-Rings
Barends: Colony barends
Seat: Colony Flatland seat
Seatpost: Colony 330mm Flatland Seatpost
Cranks: Colony 160mm Flatland cranks
Sprocket: Colony Jam Circle sprocket 20t
Pedals: Colony Fantastic Plastic
Chain: YBN super-lite half-link chain
Bottom Bracket: Colony 19mm BB
Rear Wheel: Colony contour rim laced to a Nankai Bamboo 36h
Pegs: Colony Jam Circle pegs
Módosítások: A hátsó kilépőket kifúrtam 14milisre, és a váz papucsait is. Mivel durván sokat izzadok, ezért máshogy oldottam meg a markolatot is. Dupla elsőfékem van. Ja és egyik haverom egy autófényezőben dolgozott, és királyul lefestette a bicóm!

Video links:

Interview with Shane Badman
Name:
Shane Badman
Age: 31
Hometown: Adelaide, Australia
Years spent riding flatland: since 1994 I rode street and flatland but rode hardcore flatland since about 2000

Please tell us, how did you get involved in flatland? How were the circumstances to ride? What was your early motivation and how is it nowadays?
Like a lot of riders around my age it was the movie Rad that really introduced me to flatland and got me into it. Seeing the different type of tricks they were doing on the ground really got me inspired. At that point I didn’t even realise it was called flatland, I just knew it as BMX freestyle. I was living in a small country town in outback Australia at the time (1994) and this was long before the internet was around so I had no way to learn about it. I eventually found BMX Plus and eventually Ride BMX mag from the US that gave me a little more info.
In one issue of the US Ride I saw an advert for a Prody, an Australian video by a rider named Clint Millar. As a little kid I wrote to him to buy a copy and introduced myself as a new BMXer and really wanting to learn. He sent off one of the Prody vids that he had done and wrote back to me with a bunch of help about how to do tricks I was trying. So from that point on we became pen pals and it wasn’t until about 6-7 years later that we met at an Australian X-Games. So it was Clint Millar who really helped me out when I was young learning tricks and so on and the crazy thing is that I now ride for him through his company, Colony BMX. You couldn’t write a script like that any better!
When I was younger starting out I had no idea about tricks other than what was in Rad so naturally they were the first type of tricks that I learnt. Later when Clint sent me his Prody videos I learnt about hitchikers, the harder tricks and doing different combos… basically the ”new” flatland compared to the 80’s tricks that were in Rad. As I didn’t really understand when I was younger that there were different types of BMX, I rode everything. There were no skateparks so it was street and flatland that I focussed on.
My earliest motivation (which is still exactly the same now as it was back then) is that I just love riding and doing tricks. It has always been that simple for me. For a lot of years I never rode with anyone, was never a part of any scene, had no other friends that were riders (apart from Clint Millar). It was total isolation, not because I was trying to be underground or anything like that, it was because there were no other riders near where I lived and there was no internet to connect with other people. I have a million other things going on in my life but my truest and purest passion is riding.
What did it mean to you the lifestyle of flatland then, and what does it mean now?
From 1994 until about 2000 I knew nothing about the lifestyle of flatland. I hadn’t met any other riders or seen others except for Clint Millar’s riding in his Prody vids. I had a complete other life outside with going to school, playing sport and every spare moment I had was spent riding BMX – both street and flatland at that time.
These days the lifestyle of flatland is pretty much the same I guess. I still ride for the tricks and for the fact that I absolutely love riding. I’m completely happy riding by myself or riding with others and consider that probably my closest friends in flatland live outside of Australia and mostly in Europe as I lived there for so long.
Are you doing flatland for living, or you have to „normal-job” besides it?
As much as I love BMX and flatland I never considered that you could make a living from it simply because I never realised when I was younger that it was possible, unless I was a BMX racer which I wasn’t really interested in. I didn’t even know that BMX freestyle was a sport! So because of that I followed the traditional path of finish school and then went to University after that’s where I got my Economics degree. So after that I built up my career outside of riding which I’m very grateful to have as it means that I have no pressure at all on my riding and can do it purely for the love.
Do you have some signature parts right now on the market, or some drafts on your worktable?
Yes – I have my Colony Cube frame that is available and also my Colony Cube bars and Forks. Colony have been awesome to me over the years always willing to listen so we’ve always got a bunch of projects on the go… only time will tell what they are 😉
As I know, you run the Newcircle Webshop, how is it?
Running Newcircle was something I’d been wanting to do for a long time. When I made the decision to make it happen I was at a point in my riding career where I had a lot of contacts, great sponsors behind me and the motivation to make it work. I had a good friend help me get it off the ground to start with and then I took it over 100% once it was going. Basically I do everything that is involved with running a shop, working with customers and suppliers, providng news, sponsoring events, helping out my main team guy Shintaro Misawa, promotion… you name I do it all. So it’s one of those things that is all consuming but I love it as it’s my opportunity to help out the Australian scene and beyond. It’s gotten me in touch with the next generation of riders and older guys that are coming back into it.
You have a serious sport background, but suffered because of several injuries. How did you got back, what was your healing process in general?
I’ve always been really serious with my sport. I played golf when I was really young and got my handicap down to single figures before I gave it away as I couldn’t devote time to it. I also played Rugby Union at a very high level and it was at an Australian National Competition that I had my first real injury. I was about 17-18 at the time and I destroyed my knee joint – breaking 2 ligaments that held my knee together. What this meant was that my leg could bend 45 degrees to the inside as the ligament holding the bottom of my leg to the top of my leg was broken. I had this replaced along with the other one that broke that ran through the middle of my knee and the whole process from the operation to being back riding was just under 12 months. During this 12 months I devoted nearly all my time to my rehabilitation which included learning to walk again, then eventually to run and eventually to riding. I did a daily routine of walking, running, swimming and gym work and got really obsessed with it. I wanted to ride and wasn’t going to let anything stop me from doing that haha!
Once I started riding again I had to re-learn all my tricks. It was around this time that I slowly started to focus more and more on flatland and moved away from street.
In 2011 I had another operation, this time on my elbow, but thankfully this one wasn’t as serious as the one for my knee. After a lot of years of riding and crashes and whatever, I needed to get an arthroscopy done to clean out a bunch of debris that was floating around in there. It should be about 6-9 months I’m told until I can be back riding a lot and I’m currently going through the rehab now to get there…
How do you maintain your body? I mean nutrition, warm ups and streching, workout, etc.?
I’m a naturally restless person with a lot of energy so I always need to be moving or doing something. Keeping busy or active has never been a problem but I’m finding that as I get older I need to be a bit more focussed on how I do things. Injuries take a little longer to heal when you’re older and I need to be more careful with the foods that I eat these days too as it’s much easier to put on weight now if you’re not careful haha! I eat regularly, but small meals as it works better with my metabolism. I generally ride between 250-300km’s a week on my road bike so I eat a lot for energy – foods like bananas, pasta, potatoes etc. All my fitness basically comes from riding or is from an activity that will help with riding so I don’t do any gym work or lifting weights as my goal is to become smaller/lighter than bigger/heavier. I stretch before and after I ride and drink a lot of water.
So even with all the healthy foods I eat, I also eat everything else too. Anyone who’s spent time with me on road trips or riding or whatever knows I’m into any types of sweets or pastries (langos is a favourite and I have an awesome Hungarian hookup where I live in Australia who makes the best ones!) and fast food from time to time. I don’t smoke and I’ve had to stop drinking because of my arm so I figure if I want to eat anything, then I will!
Do you have any hobbies besides flatland?
BMX and flatland take up the biggest part of my life, but I’ve also got a bunch of other things that I spend time on. Over the past few years, actually it was since I was living in Sweden, I’ve really got into road riding. I just love going fast as hell and riding for miles and miles through countryside… it’s awesome.
I also do a lot of bushwalking and nature stuff. Travelling is a big part of that, whether it’s across Australia or around the world I’m always up for it if I can. I’m also into rock climbing, but unfortunately not at the moment with my arm still healing.
If you can say some words to beginners, those will be:
Have fun with what you do. Don’t listen to the haters out there saying you should only do certain tricks, set your bike up a certain way, wear certain clothes or whatever. Ride for yourself and make your own decisions about how seriously you want to take it, how you set your bike up or what tricks you decide to learn.
What do you think about nowadays flatland world? How do you see it now?
I feel really lucky that I have so many awesome friends through flatland. I lived in Europe for a really long time and for me that’s where I feel my flatland home is. There are so many strong scenes, so many awesome riders and awesome people it just gets me really motivated to ride!
There are so many opinions about the state of flatland. In 2011, the old issue of contests and judging is back but then new points about how to make a living through riding are coming up.
The world of flatland is immense. There are so many riders in so many different countries with everyone busting out there own styles. I love that things like Facebook, Flatmatters and Global-Flat are around because you can so easily keep up with what’s going on. It’s awesome. When I started there was nothing like this so it’s cool to see that a rider anywhere can throw down the sickest combo, film and upload it and the whole world can enjoy it in 10 minutes. How cool is that?!
Thanks, shoutouts:
Massive shout out to Clint Millar at Colony BMX for not just being an awesome sponsor, but a great mate too. My awesome girlfriend Nina and my Mum and Dad as well for their support. Also Andras and OG Marton at OG Bike Co. for everything and Attila for asking me to do this interview! Hope to be back in Hungary in 2012! Koszi!

Full Bikecheck please:
Frame: my signature Colony Cube 18”
Forks: Colony Cube
Stem: Colony TLD
Headset: Colony Headset
Bars: Colony Cube
Front Wheel: Colony complete front wheel (Colony Contour rim laced to a Colony Clone front hub)
Tyres: Odyssey Frequency G 1.75” K-Lyte
Brakes: Odyssey EVO II
Levers: Colony Transformer Levers
Grips: Generic automotive O-Rings
Barends: Colony barends
Seat: Colony Flatland seat
Seatpost: Colony 330mm Flatland Seatpost
Cranks: Colony 160mm Flatland cranks
Sprocket: Colony Jam Circle sprocket 20t
Pedals: Colony Fantastic Plastic
Chain: YBN super-lite half-link chain
Bottom Bracket: Colony 19mm BB
Rear Wheel: Colony contour rim laced to a Nankai Bamboo 36h
Pegs: Colony Jam Circle pegs
Modifications: Rear pegs are drilled out to 14mm and dropouts are cut to 14mm. Because I sweat like crazy I also used automotive o-rings that I picked up a bunch of years ago for grips because no matter how wet they get, they are totally slip proof. I also use double front brakes. Probably the other thing is that I had a mate who worked at a Mercedes Benz paint shop do me a custom metallic black with gold flakes through it… just something a bit different and a bit of fun haha!

Video links:

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés