A világ 10 leggazdagabb játékfejlesztő cége

A videójáték ipar nagy utat tett meg azóta, hogy a C-64-es időkben a legjobb játékokat eleinte hobbiból, ingyen készítették lelkes programozók. A mai játékkínálatban már nem találni olyan címet, amit egy lelkes kis csapat képes lenne összerakni, hiszen a játékok végén futó stáblisták hosszabbak, mint ami egy hollywoodi szuperprodukció után látható. Nem csoda, ha ezek a mára emberek ezreit foglalkoztató cégek jól megélnek belőlünk átlagos gamerekből, hiszen a videójátékok készítése sok milliárdos üzletté nőtte ki magát. Azzal nincs is baj, hogy jól megélnek, mostanában inkább az okoz gondot, hogy visszaélnek a játékosok bizalmával és sokszor lehúzásgyanús dolgokat követnek el a kárunkra, lásd a Ubisoft idei húzásai vagy az Electronic Arts évek óta tartó idegesítő ténykedése.
A The Richest összeállította a 10 leggazdagabb játékfejlesztő cég listáját, ezen szaladunk most végig, kiegészítve saját hétköznapi gamer tapasztalatainkkal. Ha életedben akár csak egyszer is leültél videójátékot játszani, akkor sanszos, hogy ezen cégek valamelyikének termékét próbáltad ki.

Hirdetés

10. Square Enix – Értéke: 1.26 milliárd $
square-enix.jpg
A japán cég a Final Fantasy, a Dragon Quest és a Kingdom Hearts sorozatokkal írta be magát a videójátékok történelmébe. Idén júniusi forgalmi adatok alapján a Final Fantasy sorozat a maga eladott 110 milliós példányszámával a legsikeresebb franchise a mai napig. A Square Enix 2009-ben felvásárolta az Eidos Interactive-ot, így újabb népszerű franchise címek kerültek a tulajdonába, mint például az Európában jobban ismert Tomb Raider, vagy a Championship Manager sorozat.

9. Ubisoft – Értéke: 1.85 milliárd $
shutterstock_ubisoft.jpg
Az Activision és az Electronic Arts mögött a Ubisoft a harmadik legnagyobb független játékkiadó. Uborkáékkal mostanában nagyon tele van a répánk, hiszen a hülyére hájpolt Watch Dogs óriási csalódás volt, ráadásul a mai napig nem sikerült patchekkel normálisan összerakni. Egyik kedvenc játéksorozatunk, az Assassins Creed is kapott egy mélyütést koviUbisoftéktól, hiszen amellett, hogy a Unity botrányos glitchekkel és bugokkal volt tele a megjelenéskor, a mai napig nem tudtam elkészíteni a játéktesztet, hiszen négy nap játék után összeakadt benne a co-op módban valami, így indítás után azonnal crashel. Utánanézve rájöttünk, hogy többszázezer játékost érint a probléma ám a kiadó beígért javítása több, mint egy hete késik.
Annak ellenére, hogy mostanában kissé savanyú az Ubi, azért azt el kell mondani, hogy az Assassins Creed sorozat mellett azért rengeteg felejthetetlen órányi játékot köszönhetünk nekik, hiszen többek között a Ghost Recon, a Rainbow Six, a Splinter Cell, a Prince of Persia vagy az Everquest is az ő boszorkánykonyhájukban készült.
A Ubisoft érzi, hogy a rajongóknak kezd tele lenni velük a puttonya és fogadkoznak, hogy többet nem adnak ki alfa-állapotban lévő játékot, hogy a vásárlók béta-teszteljék. A Unity vásárlókat egy ingyenes DLC-vel engesztelik ki, de a legjobban azok jártak, akik Season Pass-al vásárolták meg a hervasztó játékot, hiszen ők egy komplett ingyenes játékot választhatnak a kínálatukból, így akár a nemsokára megjelenő The Crew is övék lehet grátiszban.

8. Konami – Értéke: 3.24 milliárd $
shutterstock_konami.jpg
A Konami cégcsoport bevételének jelentősebb részét szerzi videójátékok kiadásából, de emellett játékkártyákat, játéktermi gépeket és mindenféle szir-szart is forgalmaznak még.
Legismertebb termékeik, amik hozzánk is eljutottak a horror játékok, mint amilyen a Castlevania és a zseniális Silent Hill, akció stílusban a Metal Gear sorozat, vagy a táncikálós Dance Dance Revolution. A horror játékaik népszerűségéről elég annyit mondani: 2005-ben Naomi Watts főszereplésével blockbustert forgattak a Silent Hill játék alapján.

7. Electronic Arts – Értéke: 4.14 milliárd $
shutterstock_electronic-arts.jpg
Aki szereti a sportokat az kizárt, hogy ne találkozott volna még az EA játékaival, tudjátok “Íjéj sports, Ica játékban van!”. Az amerikai major sportok (NBA, NHL, NFL, MBL) mellett az öreg kontinensen is népszerűek, hiszen futballrajongó gamer el sem tud képzelni karácsonyfát, ami alatt ne lapulna ott az aktuális FIFA rész. De nem csak a sportfranchise-okban utazik az Electronic Arts, hiszen a Need For Speed, a Medal of Honor, a Sims, a Mass Effect vagy a Command and Conquer sorozatnak is milliós rajongótábora van, nem beszélve a LucasArts-al készített Star Wars: Knights of the Old Republic-ról.
A sportjátékokról évente lehúzott bőr, a pénzharácsolós DLC-k és season pass-ok feltalálása miatt az EA évről-évre felkerül a leggyűlöltebb cégek listájára, és akkora a milliók kedvencének számító Battlefield-sorozat bugos, játszhatatlan kiadásáról még nem is tettünk említést. Az Electronic Arts részvényei is megérezték, hogy a játékosok berágtak a cégre, ezért mostanában olyan remek kezdeményezésekkel próbálják visszenyerni az elvesztett bizalmat, mint az “On the House” projekt, ahol ingyen játékokkal, és próbaverziókkal kedveskednek a rajongóknak.

6. Namco Bandai – Értéke: 4.74 milliárd $
shutterstock_namco-bandai.jpg
A Namco a játéktermi arcade gépekkel alapozta meg vagyonát Japánban, leghíresebb játékkarakterük a lassan már nyugdíjas korba lépő Pac-Man. A cégóriás tovább erősödött a videójáték piacon mikor felvásárolta az Atarit majd a ’80as években partnerségre lépett a Nintendóval. Néhány tragikusan hülye üzleti döntés csúcspontjaként a Namco visszalépett a játékfejlesztéstől és nyeresége ennek következtében drasztikus zuhanásba kezdett. Ez a rossz tendencia 2005-ben fordult meg, amikor a Bandai-al összeolvadt a cég és olyan népszerű szériákba kezdtek, mint a Tekken vagy a Naruto.

5. Activision Blizzard – Értéke: 4.85 milliárd $
activision-blizzard.jpg
Az Activision már azelőtt is nagyhalnak számított a videójáték piacon, mielőtt összeállt a Vivendi Games-el és létrehozta az Activision Blizzardot. A cég sikerességét nem érdemes sokáig elemeznünk, hiszen olyan aranytojást tojó tyúkok állnak náluk csatasorba, mint a Call of Duty sorozat vagy a World of Warcraft, ami a hanyatlás után az új kiegészítővel pillanatok alatt újra tízmillió aktív előfizetőt hozott, és a nemvárt siker miatt a játékosoknak van, hogy többezer gamer mögé kell beállniuk a sorba, hogy megpróbáljanak bejutni a szerverekre.

4. Sega – Értéke: 4.9 milliárd $
shutterstock_sega.jpg
A Sega korábban nagy harcban volt a konzolpiac többi szereplőjével, de miután úgy tűnt alulmarad, inkább áttette a hangsúlyt a játékfejlesztésre a gyártásról és összefogott korábbi riválisával, a Nintendóval, hogy crossover játékokkal operáljanak, mint amilyen a Mario and Sonic, vagy a Sonic the Hedgehog sorozat. Legközelebbi nagy dobásuk a Total War: Attila és a Company of Heroes második része lehet.

3. Nintendo – Értéke: 6.28 milliárd $
shutterstock_nintendo-2.jpg
Fennállása 125 éve alatt a Nintendo foglalkozott már mindennel a játékkártyáktól a szállodabizniszen és a konzolok gyártásán át a videójátékok fejlesztéséig. A siker csodaformuláját azonban egy hercegnő megmentésére szakosodott Mario nevű fickóval találták meg. A Super Mario Bros. sikersorozat platformokon átívelő népszerűsége a mai napig töretlen a játékiparban. A Nintendo konzoljai, a NES, a Super Nintendo, a Gamecube, a Wii vagy a Wii U mindig is jó eladásokat produkáltak, de emellett a Marión kívül olyan franchise-ok vannak még a tarsolyban, mint a Pokémon vagy a The Legend of Zelda és a hírek szerint 2015-ben egy új nagy dobásra készülnek.

2. Microsoft Studios – Értéke: 12.82 milliárd $
shutterstock_xbox.jpg
Az Xbox 2002-es megjelenése újabb zsíros szeletet rakott a Microsoft amúgy is jó falatokkal megtömött pénzügyi svédasztalára. A Microsoft Studios ezt követően elárasztotta a konzolos és PC-s játékpiacot jófajta sikerszériáival, melyek közül a zászlóshajó szerepét egyértelműen a Halo tölti be. Ez a sci-fi környezetben játszódó first person shooter felelős azért, hogy a cég egyből a leggazdagabb játékkiadók sztratoszférájába repült, hiszen több, mint hatvanmillió példányt adtak el belőle világszerte és csak a Halo-ból 3,4 milliárd dolláros bevételre tett szert a cégóriás.

1. Sony Computer Entertainment – Értéke: 13.4 milliárd $
shutterstock_sony-computer-entertainment.jpg
A PlayStation konzolok mögött álló Sony Computer Entertainment megkérdőjelezhetetlenül a videójátékokat fejlesztő cégek királya. Rengeteg díjnyertes játékuk közül a legsikeresebb egyértelműen a Gran Turismo franchise, ami 1997-es debütálása óta minden egyes kiadásával rekordeladásokat hoz. Ráadásul az EA játékaival szemben az egyes részek nem csak minimális ráncfelvarráson esnek át, hanem mindig technikailag előremutató újításokat hoznak és szabnak irányt a konkurenciának is. Egy szemléletes példa a Gran Turismóval kapcsolatban: az első rész 140 autójával szemben a legutóbbi 2013-as GT 6-ban már 1226 kocsi közül választhattunk. És ez csak egyetlen kiragadott példa a Sony Computer Entertainment zseniális játékai közül.

(forrás: The Richest)

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés