Hirdetés

Exkluzív Kojsz interjú

Rapperek és producerek után itt az ideje, hogy egy kicsit más megvilágításból is lássuk a hip-hopot. Mészáros Tamás, a Kojsz Productions vezetője az ország jópár híres-neves underground arcát gyűjtötte szárnyai alá. Nevéhez fűződik a nem régiben kijött Halálos Fegyver, valamint Riddler és Artoscsaba produkciók. Egy érdekes beszélgetés arról, hogyan látja a háttérjátékos a pályát.

Hirdetés

Pontosan mivel is foglalkozik a Kojsz Productions? Konkrétan mi az, amivel hozzájárulsz az előadók karrierjéhez?

Elsősorban az előadók fellépés szervezésével, és a produkciók promótálásával foglalkozom. 6 éven keresztül benne voltam a Gong rádió vérkeringésébe. Az így kialakított munka-, haveri-, és esetenként baráti kapcsolataim közreműködésével próbálom az előadók hallgatói körét és ismertségét szélesíteni. Természetesen ez egy kétirányú folyamat, hiszen a kapcsolatrendszer csak ebben a formában stabil, de akikkel kontaktban vagyok, tudják, ha bármiben tudok, akkor segítek és a rendelkezésükre állok. Ez nem csak kimondottan a rádiós vonalra értendő, hanem egyéb médiában tevékenykedő munkatársakra is. Így sikerült létrehozni például az MC Gőz, illetve Deniz rádiós médiaturnét is, amiért még egyszer köszönet minden partnernek, aki közreműködött! A karrier egyengetésén túl azért azt megemlíteném, hogy ez elsősorban egy baráti kapcsolat az előadók és köztem. Magánéleti dolgokban is segítjük egymást, ahogy tudjuk, tehát egy telefonhívásnál nem az első a „Szia, mikor lesz fellépés?” kérdés, sőt sokszor szóba se kerül a hip-hop.

Az internetes promóciót mennyire tartod jónak?

Nézd, 2010–et írunk, és egyre több háztartásban van net – és ez csak növekvő tendenciát fog mutatni véleményem szerint. Tehát tagadhatatlan, hogy ennek a fajta promóciónak egyre nagyobb a létjogosultsága. Mint annyi más dologban az élet területén, itt is meg kell próbálni a saját magunk által, magunkkal szemben felállított tökéletességre törekedni. Tehát egy szépen megtervezett Myspace oldal természetesen sokkal eredményesebb lehet, mint egy fapados, hiszen a piacon is az emberek a nagy rikító szamócát nézik meg először nem az apró pirosat. De hogy melyik a finomabb, és melyik kerül megvételre, az már egy más kérdés haha.

Na és a spammelés, tömeges kommentárok, és egyéb gerilla-módszerek?

A gerilla módszerek tekintetében kicsit megosztott vagyok, miszerint a MySpace és iwiw-szerű közösségi portálokon ez egy elfogadottnak mondott, vagy fogalmazzunk úgy, megtűrt dolog. Mi tagadás, én is élek az ebben rejlő lehetőségekkel. A másik dolog viszont az, hogy én inkább e-mail kapcsolatban vagyok a szerkesztőkkel, klubtulajokkal, party szervezőkkel. Ott semmi esetre sem használom ezt a spammeléses módszert, csak a tényleges információkat, újdonságokat, megjelenéseket küldöm ki, megkímélve őket a dömpingtől.

Kik tartoznak most a Kojsz Prod-ba?

Flegmadogs, MC Gőz, Deniz, BMB, Artoscsaba, DJ Zefil, S+W, Testament Rec. és Riddler.

Lehet, sokakban felötlik, hogy vajon hogyan lehet bekerülni ebbe az elit társaságba? Mit kell tennie egy rappernek, hogy foglalkozz a karrierjével?

Kicsit zavarba ejtő az elit kifejezés, mert mint tudjuk ez mindig szubjektív. Továbbá nagyon sok kiváló előadó, csapat, label van a szcénában, de köszönöm az előadók nevében is. A Kojsz Prod. előadók bővítése soha nem dömpingszerű folyamat volt és nem kizárólagosan üzleti alapokon nyugszik. Lehet, hogy ez furcsa, de tényleg így van. Ahogy már említettem, ez egy baráti társaság, és ezzel párhuzamosan megy az úgynevezett zenei biznisz. Természetesen a két dolgot sosem keverjük össze, viszont nálunk az „üzletben nincs barátság” közhely helyett a „pontos elszámolás, tartós barátság” vonal működik. Értsd ezt úgy, hogy amikor elkezdtük a közös munkát – olyan 7-8 éve – lefixáltuk a dolgokat, és azóta mindenki tartja magát a megbeszéltekhez, soha nem volt feszültség anyagi dolgok miatt. A legújabb tag, aki bekerült, a mosonmagyaróvári BMB csapat, akire a Gőz hívta fel a figyelmet. Találkoztunk, sokat dumáltunk, és mind emberileg, mind zenei tekintetben beleillenek a krúba.

Hogy látod a mainstreammel kokettáló arcokat Magyarországon?

A mainstream vs underground az mindig egy érdekes téma a hip-hopon belül. Szerintem sokan félre is értelmezik a kifejezéseket. Véleményem szerint mindkettő egy életérzést jelent és közvetít. Hogy százezrek várják-e majd egyszer a hip-hop előadók albumait, arra most nem tudnék válaszolni, de az biztos, hogy már most is elég nagy ennek a zenei stílusnak a hallgatói köre. Ezt statisztikák igazolják a letöltéseknél és a weboldal látogatottságoknál egyaránt.

Egyáltalán cél a nagyobb népszerűség?

Nézd, aki azt mondja, hogy nem szeretné, hogy minél többen hallgassák a produktumát, az véleményem szerint nem mond igazat. Természetesen, ha ezt valaki görcsösen hajszolja és csak azért csinálja, hogy meglegyen a fame, mindenféle hitelesség nélkül, az gáz. Egyszerű a recept, csinálod ami te vagy, ami belőled jön, a saját magad önkifejezésére, és ha a hallgatóság magának érzi a zenédet, a szövegeidet, és azonosulni tudnak vele, és ezáltal népszerűségre teszel szert, akkor az hab a tortán. Ahogy a Gőz mondaná, „ha csak a feleségem és a két kisgyerekem hallgatná otthon a rappem, akkor is tolnám, de örülök, ha a hallgatóság azonosulni tud a számaimmal”. De még egyszer hangsúlyoznám, ha csak a siker miatt kezdené el valaki a rappet, az inkább bele se fogjon.

Ha jól tudom, van egy stúdiód is. Ki keveri a cuccokat? És ő milyen szinten van benne a témában?

Inkább úgy fogalmaznék, hogy beruháztunk olyan profi hangmérnöki, hangtechnikai cuccokba, amivel minőségi produktumokat tudunk kihozni keverés, maszter és egyéb tekintetben. A hangmérnöki feladatokat Deniz látja el. Neki van szakirányú végzettsége is a dologhoz, de ha csak önképzés útján sajátította volna el a fortélyokat, akkor is nagyon meg lennénk elégedve a munkájával. Referenciaként töltsétek le a Halálos Fegyver – Digitál vegyszer albumot (www.kojszprod.hu/halalosf… ) és objektíven döntsetek, hogy hogy szólnak a cuccok.

Külföldiek közül kiket hallgatsz?

Bevallom őszintén, hogy elég kevés külföldit hallgatok, de ami nagy favorit, és folyamatosan pörög nálam, az a The Glitch Mob. Megunhatatlan számomra. Ezek mellett természetesen a hip-hop klasszikusok.

És rap zenén kívül?

Tény, hogy a zenehallgatásom 90%-át a hip-hop teszi ki, de gyakorlatilag mindenevő vagyok. Csak jó zene legyen, stílustól függetlenül. Most amit szeretek, a Herrer Sára csapata a Play Runs High–tól a “Come with me”. Isteni hangja van annak a lánynak!!

Mennyire látod jónak a hip-hop és az elektronikus zenék keveredését? Itt akár beszélhetünk a Halálos Fegyverről, vagy a trendi klub-slágerekről is.

Mindig is azt vallottam, hogy a hip-hop a leguniverzálisabb műfaj, szinte határtalanok a lehetőségek a más stílusokkal való keveréssel. Sajnos az emberek nagy többsége ragaszkodik a megszokott, berögződött dolgokhoz, és nehezen nyitnak az újdonságok felé. Ezzel szemben én szeretem ezeket a stílus kollaborációkat. Azt hiszem, be is teszem a Massive Attack feat. Mos Def – I against I–t haha. Szerintem az egyik legnagyobb track.

Szeretnél nyitni más stílusok felé is, vagy a Kojsz Prod. csak hip-hoppal foglalkozik?

A szerződött előadók/csapatok jelenleg a hip-hop szcéna előadói. Nem hivatalosan természetesen próbálok segíteni a lehetőségeimhez mérten akár a szubkultúrán kívüli csapatoknak is, ilyen pl. a Stylaw. De mivel én sem látok a jövőbe, így azt kell mondanom, hogy bármi előfordulhat.

A promóter szemével, Te hogyan látod, mi az, amiért a magyar mc-k nem igazán boldogulnak a médiában?

Ez egy igen kiváló kérdés. A minap láttam az egyik kereskedelmi csatornán egy műsort, ahol Fáy Miklóssal elemezgették a külföldi illetve magyar zenék szövegvilágát. Az underground előadók tekintetében ez lehet a megfejtés. Ez nem az a stílus, amit kocsi mosás közben háttérzeneként elhallgatsz, mert slágeres a zene és ennyi. Itt az esetek nagytöbbségében mondanivalója van a szövegeknek, amire ha nem figyelsz oda figyelmesen, nem is érted mit akar közvetíteni az MC. Természetesen kell egy jó instumentál, ami megfog, ami húz, és felkelti az érdeklődésed, ezáltal oda fogsz figyelni a szövegre, ami tele van tartalommal, és ha esetlegesen még mögöttes tartalom is van benne, amivel azonosulni tudsz, akkor szeretni fogod azt a track-et. Továbbá az is probléma lehet, hogy most azt a korszakot éljük, hogy minden rapper rappel. Talán ezért alakulhatott ki az a sztereotípia, hogy a hip-hop egy igénytelen, káromkodós műfaj, mert ha egy laikus, akinek fogalma sincs a stílusról, meghall egy számot, ami még talán tetszik is neki, elkezd utána járni, hogy milyen cuccok vannak még a rapen belül. Erre 10 track-ből amihez hozzájut 7 skype-mikrofonnal felvett, keveretlen, szövegileg silány anyag. Akkor azt fogja mondani, hogy a rap egy szar, és nem foglalkozik a maradék 3 kiváló cuccal, ami igenis megállja a helyét bármilyen palettán. (Ez a szituáció egyébként igen kis százalékban fordul elő, mert ugye az emberek azt eszik meg, amit elé tesznek)

Szerinted lenne rá lehetőség, hogy Magyarország adjon a világnak (vagy legalább Európának) egy Azad vagy Seryoga kaliberű előadót? Ha igen, akkor mi ennek a feltétele?

Magyarország annyira kicsi, és a magyar nyelv nem világnyelv. Ezáltal nyílván nem értik a szövegeket, nemhogy a világon, de még európai szinten sem. Mivel a flow és a dinamika jó, úgy gondolom, hogy ha egy magyar MC angolul nyomná, akkor van lehetősége külföld felé nyitni. (Egy jó példa rá, hogy MC Ron barátom szerepel egy The Game mixtape-en) Esetlegesen amit még ki lehet hozni a dologból, egy külföldi előadó trackjében egy magyar nyelvű közreműködés, az érdekesnek hathat kinn. Zenei producerek tekintetében más a helyzet, ott könnyebb az áttörés. Hallgassátok meg például Dolbeats „My Own Paints” című dupla albumát! Zseniális és világszínvonalú anyag!

Milyen cuccokat várhatunk a Kojsz Prod.-tól a közeljövőben?

Folyamatban van pár album, némelyik már 80%-on áll a munkálatokban. Nem megjelenési sorrend, de a következőek lennének a teljesség igénye nélkül: BMB – Nemteccikvalami!?, Artoscsabától egy ingyenesen letölthető anyag, amely a „Régi Védjegy” címet fogja viselni, a Showder klubból ismert Kiss Ádám barátunkkal közreműködve egy MC Gőz „Stand up” maxi pack, ami szintén ingyenesen letölthető lesz. Valamint jön Deniztől a “Szegények zenéje mixtape”, aminek az az érdekessége, hogy a meglévő alapokra, a meglévő szövegvilágban egy-egy előadó nyom feat-et, mint például Lizard, Artoscsaba, Háborgató Maszkura, Funktasztikus, SzóSzólók, BMB, Snow, Suppah, CJ, ZéessÓ, MC Ron, MC Gőz. Tervbe vannak véve még további megjelenések, de ezekről később. Figyeljétek a www.kojszprod.hu –t és értesülni fogtok minden újdonságról.

Van-e valami üzeneted, amit meg szeretnél osztani az olvasókkal?

Köszönet mindenkinek, aki támogat minket lemezvásárlással, vagy akárcsak a zenék hallgatásával! Találkozunk a fellépéseken!

Mi pedig köszönjük az interjút!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés